vrijdag 14 maart 2008

Cusco

English at the end

Zondag ben ik naar Quito in Ecuador vertrokken, daar heb ik maandag door de stad gelopen. s´Avonds door naar Lima wat in Peru ligt. Dinsdagochtend vroeg naar Cusco. Daar werd ik opgehaald door Helmie de man van Gonna die hier ontwikkelingswerk doet.

Cusco is 1 van de hoogste steden in de wereld. Het centrum ligt op ca. 3400 mtr, Gonna en Helmie wonen iets hoger ca. 3600 mtr. Aangezien wij nederlanders onder de zeespiegel wonen moet ons lichaam erg aan de hoogte wennen. Gelukkig sliep ik in Quito op 2800 mtr, mijn lichaam kon dus al een beetje wennen.
Maar goed ook ik kwam er niet onderuit en voelde de hoogte. De eerste dag koppijn, mijn lunch eruit gekotst en verder de hele dag geen eetlust. Dit hoort er allemaal bij. Woensdag heb ik het rustig aangedaan, veel gedronken en had geen koppijn meer.
Mocht je de hoogteziekte symptomen houden dan moet je naar een gebied dat lager ligt. Het kan namelijk gevaarlijk zijn als je op hoogte blijft.

Als bewijs dat ik echt in Peru ben, een foto van mij in het centrum van Cusco.

Het is hier nog regenseizoen, wat inhoud dat het af en toe flink stortregend.


Zondag ga ik naar een gastgezin, ik ben benieuwd.

Maandag begin ik met mijn spaanse lessen. van 8.00 tot 10.00 grammatica les en van 10.00 tot 13.00 praktijk les. De lessen worden gegeven door alleenstaande moeders. Ik betaal de moeders direct dus er zit geen tussen persoon tussen. Het gaat via de organisatie Fairplay.

English
After a few days of travelling I arrived in Cusco last tuesday. Helmie, the husband of Gonna ( the lady who does developmentwork here) picked me up. Cusco is 1 of the highest cities in the world, ca. 3400 mtr. high.
My body had to get used to the altitude. The first day I had a headache, was nausea and didnt want to eat. Wednesday I did nothing except for drinking a lot of water and reading. That helped, I felt better.

To prove that Im really in Cusco here a picture of me in the city center (pict.1)
Its still rain season, so several times a day the rain is pooring down (pict.2)

Sunday I go to my homestayfamily, Im curious how thats going to be.
On monday Ill start my spanish lessons. From 8.00 to 10.00 am grammatic lessons. And from 10.00 to 13.00 am practical lessons. Al the teachers are single mothers, I pay them direct. So nobody inbetween who takes the money. I do this through the organisation Fairplay.
Im looking forward to it.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

hey!
benieuwd hoe snel je de taal onder de knie hebt! iig succes met oefenen!!!
Hier weinig nieuws te melden. Er komen een paar korte weken aan, ivm pasen dus dat is wel een lekker vooruitzicht!

geniet er maar weer van!
Liefs Sabine

Anoniem zei

klinkt goed daar allemaal.
benieuwd hoe snel je zonder gebaren kan communiceren.

liefs An

Anoniem zei

Hoi Nienke!

Ik kijk nog steeds vaak op je blog maar je schrijft niet zoveel de laatste tijd :( Ik ben wel zeer benieuwd hoe je Spaanse lessen gaan! Knap hoor, dat je dat er ook nog bij doet! Geen last meer van de hoogte?

Hier is alles prima. Stond vanochtend (tweede Paasdag) op en het had gesneeuwd... Afgelopen donderdag hebben we op school ook een leuk Paasfeest gevierd trouwens!

Vanmiddag ga ik met mijn moeder naar Ciske de Rat de musical, ben benieuwd!

Nou Nienke, hoop snel weer wat van je te horen!

Groetjes,
Annet

Anoniem zei

Hei kjære! Prøver å sende noen ord på denne måten.
Spennende å lese om hvor du er. buena suerte con el español mi vida!!
Jeg rekker ikke å lese gjennom alt du har skrevet- og kanskje du ikke har skrevet noe om han fra Canada heller, men jeg er nå nysgjerrig... hvordan har det gått???
Tilbake på jobb etter påske her nå, sånn passe ok, men greit nok.
hatt gode dager med Jens, og glaaaad for d.
ha d fint der due r kjære!
Nuss & klæm

Anoniem zei

Ha Nien, ik heb elke keer echt met je te doen als ik je verslagen lees.. al die sneeuw, kou, vallen en dan nu ook nog zo'n vervelende taalcursus. Af zien! Ik wens je heel veel succes.
Veel liefs Li

Anoniem zei

Kijk een poosje niet op je site, en dan zit je zo al weer in Peru. Lijkt me ook een geweldig land. Wij hebben net de pasen achter de rug, ja met heeeeel veeeeel paaseitjes. Sukses met het leren van de spaanse taal, en geniet er maar weer van. Groetjes Alie

Anoniem zei

hoi nienke de pienke
bedankt voor je mail!!!
tot mails maar weer en hoop dat je nog vaak mee mag eten met je gastgezin!
liefs sabine