zondag 8 juni 2008

Juliaca

English at the end

Afgelopen week heb ik 4 dagen in Juliaca geweest. Ik heb 2 dagen meegelopen met een collega van Gonna. De bedoeling was 3 dagen maar we zijn in Peru en vaak gaan de dingen niet zoals je ze gepland had.

Maandag met de bus van Cusco naar Juliaca. Gelukkig had ik een directe bus, je betaalt er wel voor (30 soles= 7,5 euro) maar gaat dan wel direct en zit maar 5 uur (ipv 6 of 7 uur voor dezelfde afstand) in de bus. Voor NL begrippen is 7,5 euro voor 5 uur reizen natuurlijk helemaal niets maar hier is dat erg duur want je kunt namelijk ook voor 15 soles.

Juliaca is een vieze, stoffige, koude stad. Geen enkele toerist stopt in Juliaca want er is helemaal niets te doen. De hoofdweg door de stad waar alle bussen rijden is geasfalteerd maar verder helemaal niets. Het regen seizoen is over dus de wegen zijn erg stoffig.


Er rijden veel bussen, vrachtwagens en andere voortuigen die nog nooit van een kalalysator hebben gehoord en dus zo'n fijne dikke zwarte wolk uitspugen. Deze luchtvervuiling met alle stof maakt Juliaca erg bijzonder. Zeker een stad om nooit meer langer dan 1 dag te verblijven.


Dinsdag en woensdag ochtend met mijn collega kinderen bezoeken. Sommige kinderen had ik 2 weken geleden al gezien, waaronder het zwaar ondervoede meisje waarvan de moeder helemaal niets van het kind wil weten. Gelukkig zat ze nu in een kinderwagen buiten (moeder wist nml. dat we kwamen). Ik hoop dat het mijn collega lukt om het kind te gaan accepteren en het te behandelen als een kind en niet als een hond.




s'Middags bij mij collega thuis, gespeeld met haar kinderen en het over het werk gehad.

Niemand in Peru heeft een kachel en alle huizen zijn van beton. Overdag is het hier heerlijk warm zolang je maar in de zon staat. In de schaduw merk je pas hoe koud het is. In de huizen is het niet anders en verknikkel je van de kou. Ja en als het dan avond wordt en het gaat opeens ook nog vriezen dan wil je wel om 9 uur in je bed liggen om te proberen op te warmen.

Vaak is het ook nog zo dat de huizen alleen maar een paar uur in de ochtend water hebben en dan niet meer. Terugkomend van het kinderen bezoeken wil je erg graag je handen wassen. Ja en dat moet dan met een bakje water scheppend uit een hele grote emmer.

Wel eens geprobeert je handen te wassen met in de ene hand een bakje water en in de andere hand een stukje zeep?

Donderdagavond laat kwam ik weer thuis. Het is niet te beschrijven hoe fijn het dan is om je handen met zeep te wassen onder een warm stromende kraan. Ook mijn eigen bed was erg fijn. Hier is Cusco is het niet zo koud als in Juliaca dus mijn voeten waren niet meer wit van de kou maar hadden een gezonde kleur voordat ik mij bed in stapte.

Morgen 2 dagen op pad met een andere collega. Moet om 6 uur met de bus, 3 uur reizen en dan hopen dat mijn collega er is ( je weet maar nooit hier in Peru).

De rest van de week een curus voorbereiden. Ik geef 1 hele dag een cursus in het spaans. Nog even hard werken dus.




English


Last week Ive been 4 days in Juliaca. I worked together with a collegue of Gonna. On monday I took the bus to Juliaca. Its a ride of 5 houres but I had a direct bus, so pretty fast. You have to pay for that service as well, 30 soles (=10 US dollars), very expensice for Peru because you can take a bus for 15 soles as well.

Juliaca is a dirty, dusty and cold city. The rain season is over so the roads are very dusty. There is just 1 road with asfalt the rest is just sand and dust. The buses and trucks dont have a katalysator so they are spitting out a thick, black cloud of smoke (delicious!). That smoke and all the dust makes Juliaca a place to never stay more longer then 1 day again.

In the sun its very warm but in the shade you notice how cold it is. All the houses are from concreet and the dont have any heating. The sun never comes into the houses so its very cold inside. In the evening it started to freeze, nobody complained to get to bed early to try to get warm again.

A lot of houses in Peru have only water in the morning. So coming back from all the visits I had to wash my hands with a cup of water out of a bucket. Not a problem at all but its very nice to come home again and wash your hands under a hot stream of running water.

Some of the kids we visited, Ive seen them before but there were new kids as well. Its still hard to see that a lot of people dont have the money to pay the school or what ever they need. And its hard to see as well that there are a lot of people hiding there kids because they have a handicap. Some parents think that their kids dont have any problems, he's just not speaking. We notice then that the kid have Syndrom of Down. The parents really dont have a clue.

Tomorrow Im going to join an other collegue of Gonna for 2 days. The rest of the week I have to prepar a course. Im going to give a course for 1 day in spanish, joehoe.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk om weer even bij te lezen met de foto's er bij. Is toch anders dan aan de telefoon. Inmiddels is het hier ook weer kouder en vooral nat! gelukkig vriest het hier niet. ;-)
heb ik juist NU een weekendje kamperen voor de boeg....

liefs An

Anoniem zei

Hoi Nienke,
Nou, naar Juliaca hoef ik niet, wat triest ziet dat er uit, maar die bergwandeling had ik graag met je gedaan.
Hier alles goed, we werken al weer toe naar het einde van het schooljaar, nieuwe kids enz.
Gezellig dat je er dan weer bent.

Groetjes Alie